Czy wiecie, że w naszym kraju odbywa się międzynarodowy konkurs organizowany dla profesjonalnych twórców zajmujących się  artystyczną tkaniną LNIANĄ? Ten konkurs to Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” (MBATL) realizowany przez Muzeum Rzemiosła w Krośnie. 

O Biennale słów kilka …

Powołane do życia w 2000 roku Biennale nawiązuje do tradycji tkactwa lniarskiego w Krośnie i w regionie Karpat. Celem twórców konkursu było stworzenie miejsca, w którym z jednej strony spotykają się artyści zajmujący się tkaniną artystyczną, mający sposobność skonfrontować swoją sztukę z innymi, wymieniać myśli i dzielić się doświadczeniami, a z drugiej strony stworzenie miejsca – ekspozycji dzieł dla szerszej publiczności. A krąg odbiorców nie jest ograniczony do miasta czy nawet regionu, ale dzięki formule wystawy wędrującej ogarnia również Słowację, Ukrainę i Węgry.

Ranga naukowa i artystyczna Biennale

Znaczenie merytoryczne wystawy wynika z zasady dopuszczania do konkursu dzieł wyłącznie  profesjonalnych artystów. O poziomie eksponowanych prac świadczy również zaangażowanie osób i instytucji, które swoim dorobkiem naukowym i wizerunkiem dają gwarancję odbiorcy obcowania z dziełami sztuki. Doradczynią artystyczną jest prof. Ewa Maria Poradowska – Werszler, która organizowała wcześniej  Biennale Małych Form Tkackich. Patronat naukowy nad biennale obejmowała prof. Irena Huml z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Natomiast organizacją Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej kieruje Ewa Mańkowska – dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie.

Konkurs cieszy się popularnością i prestiżem wśród artystów, którzy przesyłają naprawdę ciekawe i wyjątkowe prace. W Krośnie prezentują swoje dzieła artyści z Austrii, Bułgarii, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Islandii, Izraela, Japonii, Kanady, Łotwy, Niemiec, Rosji, Szkocji, Szwajcarii, Słowacji, Szwecji, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier, Włoch.

Współczesna  artystyczna tkanina lniana

Warunkiem koniecznym udziału w tej imprezie jest zaprezentowanie dzieła składającego się z  minimum 75% lnu. W regulaminie są jeszcze założenia dotyczące wymiarów, natomiast technika wykonania prac jest dowolna.
Prawdę powiedziawszy, nie sądziłam, że z lnu można wyczarować tak piękne prace. Jedne zachwycają same w sobie, kompozycją, układem kolorystycznym, splotem, są i takie, które niosą treść, przesłanie, skłaniają do refleksji.

Tegoroczna wystawa konkursowa

Odbyła się w budynku  krośnieńskiego BWA. Prace zaprezentowano w dwóch salach wystawowych.Większość z nich została, tak jak obrazy, powieszona na ścianach. Wiele dzieł przypominało nawet bardziej płaskorzeźby, dzięki wykorzystanym splotom lub użyciu innych niż tkanina materiałów (korzenie, drobne przedmioty). Kilkanaście prac umieszczono na podestach w taki sposób, żeby można je było oglądać z każdej strony. Zdjęcia niestety nie oddają w pełni struktury dzieł, faktury materiałów, barw.  Co oceniano? Technikę wykonania, rodzaj użytych materiałów, biegłość tkacką, pomysł na wykorzystanie lnu do przekazania treści…

Grand Prix

Zdecydowanie – i tu nie będę oryginalna, bo tak postanowiło też Jury konkursu, przyznając Grand Prix – fantastyczną pracę pokazała Elwira Sztetner. Artystka prezentująca swoje dzieła w wielu miejscach za granicą jest  asystentką w Pracowni Rysunku na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Gdybyście widzieli i mogli dotknąć jej pracę „Miękkie, miłe i zielone” … To niezwykłe doświadczenie. Widzisz mech, czujesz miękkość. Jesteś zaczarowany. A jak pomyślisz, że to len …..

Kolejno nagradzani …

Trzy kolejne, to równorzędne nagrody przyznane twórczyniom za dzieła na pierwszy rzut oka do siebie bardzo podobne. Są wprawdzie wykonane inną techniką, ale każda mieści się w tradycyjnych ramach technik tkackich.

Praca Christiny Frey z Niemiec, artystki z ogromnym dorobkiem, jest tkana ręcznie. Nie ma tytułu, więc pozostawia odbiorcy pole do przemyśleń, dociekań, wrażeń. Jest abstrakcyjnym obrazem z przenikającymi się wzajemnie kolorowymi figurami geometrycznymi. Zdjęcie nie oddaje precyzji i jakości wykonania, które jest doskonałe.

Christina Frey "Bez tytułu"
Gobelin Agnieszki Godszling „Wciąż świeża rana” to kolejne nagrodzone dzieło. Równie perfekcyjnie wykonane przedstawia podłużną plamę sugerującą ranę podkreśloną mocną czerwienią, od której po obu stronach rozchodzą się lekko falujące linie.
Agnieszka Godszling "Wciąż świeża rana"
Trzecią pracę stworzyła Agnieszka „UISCE” Jakubczyk mieszkająca w Irlandii. Jest to dzieło wykonane techniką własną w 100% lniane. Tytuł „Rytm drogi” odzwierciedla kompozycję dzieła, składającą się z poziomych, różnokolorowych pasów. Rytm kompozycji jest widzialny i nadaje pracy spokoju, refleksji, wzmocnionej użytymi barwami.
Agnieszka "UISCE" Jakubczyk "Rytm drogi"

Wyróżnienia

Oprócz powyższych nagród Jury przyznało 7 wyróżnień. Spośród nich najbardziej podobała mi się praca Anny Halbach, polskiej artystki mieszkającej w Niemczech i prowadzącej tam Linen Design Studio. Zaprezentowana kompozycja nosi tytuł „Słowiańskie pola” i jest kwintesencją i słowiańskich pól, i tkactwa lniarskiego. Piękne! Zdjęcie nie oddaje w pełni faktury gobelinu, który jest tkacką „płaskorzeźbą”, z uroczo uplecionymi warkoczami.
Anna Halbach "Słowiańskie pola"
Druga z wyróżnionych prac, która zrobiła na mnie wrażenie to wykonana techniką własną, zupełnie odbiegająca od tradycyjnych dzieł kreacja zatytułowana „Przez ogień”. Autorką jest Halyna Slobodian z Ukrainy. Niezwykle misterna, krucha praca utkana z lnu.
Halyna Slobodian "Przez ogień"
Halyna Slobodian "Przez ogień"
Halyna Slobodian "Przez ogień"
Wyróżniono również prace Hanny Wojdały – Markowskiej „Struktury budowane lnem 1” i „Struktury budowane lnem 2”.Oryginalne dzieło wykonane techniką własną:  moduły z lnu, bawełny, filcu, papieru, dzianiny lnianej, nici maszynowe, lniane, wełniane, różne gramatury, grubości i odcienie; splot płótna i własne łączenie na osnowie, montaż.
Hanna Wojdała - Markowska "Struktury budowane lnem 1"
Hanna Wojdała - Markowska "Struktury budowane lnem 2"

Pozostałe nagrody

Po raz pierwszy przyznano nagrodę im. Ireny Huml, ustanowioną dla upamiętnienia  profesorki i wieloletniej Przewodniczącej Jury krośnieńskiego biennale.  Będzie ona wręczana artystom, którzy w swoich pracach zwracają szczególną uwagę na stosowanie nowatorskich rozwiązań w technikach rękodzielniczych z uwypukleniem medium lnianego. W tym roku otrzymał ją Piotr Pandyra (jeden z nielicznych panów zajmujących się tkaniną artystyczną). Jego praca „Lniane wiersze” jest lnianą książką z wyszytymi na kolejnych stronicach wierszami.

Piotr Pandyra "Lniane wiersze"
Piotr Pandyra "Lniane wiersze"
Przyznano dwie równorzędne nagrody w Konkursie „Z Krosna do Krosna” – Debiuty 2018. Otrzymała ją Sylwia Glomb za pracę „Nasiona lnu”
 Sylwia Glomb "Nasiona lnu"
oraz Dawid Brzytwa za dzieło „Przestrzenne rytmy”
Dawid Brzytwa "Przestrzenne rytmy"
Pozaregulaminowe Nagrody Fundacji AKAPI otrzymało troje artystów:
Beata Czerepak za pracę „Cienie”
Beata Czerepak "Cienie"
mająca postać książki artystycznej kreacja Ewy Dębowskiej „Kołowrotek codzienności”
Ewa Dębowska "Kołowrotek codzienności"
Ewa Dębowska "Kołowrotek codzienności"
oraz Magdalena Łata za dzieło „Flow”
Magdalena Łata "Flow"
Z pozostałych prac wybrałam jeszcze dwie (choć godnych uwagi jest naprawdę więcej i pokażę je jeszcze). Jedna z nich ujęła mnie kolorystyką i kompozycją, druga – „słodkością”. Prace:
„Kwadrat” i „Romb” są autorstwa Mahoko Motoda z Japonii.Mahoko Motoda "Romb"
Mahoko Motoda "Kwadrat"
Mahoko Motoda "Kwadrat" i "Romb"
I na koniec słodki „Śpioch” Teresy Rucińskiej 🙂
Teresa Rucińska "Śpioch"
Teresa Rucińska "Śpioch"
Źródła: len.muzeumrzemiosla.pl